Onze doelstellingen
We willen werken naar een klimaatneutrale winkelervaring. Zo hebben we ambitieuze doelen gesteld voor het reduceren van onze emissies. In 2024 zullen we voor het eerst net-zero zijn in onze eigen operaties (scope 1 & 2). We hebben als doelstelling om in 2040 ook net-zero te zijn in scope 3 (alle activiteiten die in onze keten plaatsvinden). We laten onze doelen op dit moment valideren door het Science Based Targets initiatief, dat bedrijven op een wetenschappelijke manier verbindt aan de doelen van het Klimaatakkoord van Parijs.
Het overgrote merendeel van onze emissies wordt uitgestoten als gevolg van de producten die wij verkopen. Van de productie, het vervoer, het gebruik van elektrische producten tijdens de levensfase en de end-of-life (denk aan de uitstoot gerelateerd aan recyclen of herinzet van producten). Als retailer kunnen wij onze marktpositie gebruiken om de CO2-uitstoot van ons bedrijf en van onze klanten te verminderen door afspraken te maken met leveranciers om duurzamer te produceren en door het aandeel van duurzamere producten in ons assortiment te vergroten. Dit doen wij onder het label ’BetterWay’. We gebruiken dit label om duurzame producten aan te duiden.
MediaMarkt zet zich ook volledig in voor het aanbieden van producten en diensten die de levensduur van producten verlengen, productreparaties, de mogelijkheid tot inruil waardoor producten of grondstoffen een 2de leven kunnen krijgen en een verantwoorde omgang met elektronisch afval.
Daarnaast heeft het moederbedrijf van MediaMarkt, Ceconomy, de EU Sustainable Consumption Pledge ondertekend, waarin we duidelijke doelen stellen aan onze leveranciers. Zo moet 80% van onze leveranciers in 2027 hun eigen C02-reductiedoelstellingen in lijn met het Klimaatakkoord van Parijs hebben opgesteld en willen we in 2026 ten minste 6.000 unieke producten met het BetterWay-label in ons assortiment hebben.