Veelgestelde vragen rondom ruilen en retourneren
Snel zelf regelen
Veelgestelde vragen
Een product mag je binnen 30 dagen na ontvangst retourneren. Wel moet het aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Het product is compleet met alle accessoires,
- Het product is in nieuwstaat,
- Het product is verpakt, indien rederlijkewijs mogelijk, in de originele verpakking.
Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.
We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt;
- Prepaid pakketten;
- Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn);
- Telecom abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
Sommige producten – zoals scheerapparaten en tandenborstels – zijn verzegeld. Zo kun je beoordelen hoe het product eruit ziet en kunnen wij bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet kunnen terugnemen.
Alle producten die bij MediaMarkt in Nederland zijn gekocht, kunnen binnen 30 dagen worden geretourneerd. Een product retourneer je in nieuwstaat, compleet en indien redelijkerwijs mogelijk in de originele verpakking. Op die manier kunnen wij het product een tweede leven geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
Je kunt jouw product op meerdere manieren retourneren, ongeacht waar je deze gekocht hebt:
1. Inleveren in de winkel
Als je jouw product in de winkel inlevert en deze voldoet aan de retourvoorwaarden, dan betalen we je direct het aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard bezorgkosten) terug. Bedragen boven € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen.Naar de winkels
2. Opsturen per post
Voor het retourneren van kleine producten ben je van harte welkom in een van onze winkels. Onze klantenservice medewerkers controleren het product en als deze voldoet aan onze retourvoorwaarden, betalen we je het aankoopbedrag terug of verrekenen het direct met jouw nieuwe aankoop. Vind jouw dichtstbijzijnde winkel. Bedragen boven € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen. Als je toch een product aan ons wilt terugsturen, dien je dit zelf te organiseren. Dit betekent dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons logistieke centrum aankomt.Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het product in goede staat ontvangt, raden we je aan om:
- het product goed te verpakken,
- het product verzekerd te verzenden,
- alleen gebruik te maken van bekende vervoersbedrijven of van een door MediaMarkt verstrekt verzendlabel voor PostNL bemande inleverpunten.
Het MediaMarkt verzendlabel kunt u via ons call center of zelf via de retour portal aanvragen. Als je jouw product online hebt besteld, kies dan voor "Media Markt Webshop" wanneer je de "Vestiging" moet selecteren.
Je kan ook gebruikmaken van het Europees modelformulier voor herroeping om aan ons kenbaar te maken dat je van de aankoop afziet. Gebruik van dit formulier is echter niet verplicht.
Zodra wij jouw retourzending hebben ontvangen in ons logistieke centrum, sturen wij je een bericht ter bevestiging. Binnen drie dagen na ontvangst wordt jouw retour verwerkt en gecontroleerd. Voldoet het product aan onze retourvoorwaarden, dan wordt de terugbetaling in gang gezet en ontvang je, normaal gesproken, het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug.
3. Ophalen bij jou thuis
Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je thuis in Nederland op. Neem contact op met onze klantenservice via ons contactformulier of telefonisch via 010-80 82 207 om te weten over welke producten het gaat en om een afspraak te maken voor het ophalen van deze producten. Zodra het product in ons logistieke centrum is gecontroleerd en blijkt te voldoen aan onze retourvoorwaarden, betalen wij je het aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard bezorgkosten) terug.Als je het product zelf naar ons opstuurt of als wij het product bij jou ophalen, dan vindt terugbetaling normaal gesproken plaats binnen 14 dagen na ontvangst en controle in ons logistieke centrum.
Voor meer informatie over ruilen en retouren, verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden: klik hier.
Als jouw product aan de retourvoorwaarden voldoet en de winkel heeft het gewenste product op voorraad, dan kan het direct omgeruild worden. Gaat het om een groot product zoals een wasmachine of koelkast, neem dan contact met ons op.
Je kunt contact met ons opnemen via ons contactformulier of telefonisch via 010-80 82 207.
Een product retourneer je binnen 30 dagen na ontvangst, compleet, in nieuwstaat en, indien redelijkerwijs mogelijk, in de originele verpakking. Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.
We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
Ja, Indien jouw product aan de voorwaarden voor retour voldoet ontvang je het hele aankoopbedrag terug. Als je het product méér gebruikt dan nodig is om te kunnen beoordelen of je het product wilt houden voldoet deze niet meer aan de voorwaarden en is het product minder waard geworden. Het kan echter zijn dat het product na aankoop minder waard is geworden doordat het product (licht) beschadigd is, er onderdelen ontbreken, etc. In deze gevallen zullen wij deze waardevermindering in rekening brengen.
Als het product niet (volledig) aan de retourvoorwaarden voldoet dan is het product minder waard. MediaMarkt zal dan ook extra kosten moeten maken om het product een tweede leven te geven. Een deel van deze totale kosten kan MediaMarkt als waardevermindering bij je in rekening brengen. De waardevermindering is afhankelijk van de staat waarin het geretourneerde product zich bevindt en kan variëren van 0 tot 100% van het aankoopbedrag
MediaMarkt zal het product dat je wenst te retourneren beoordelen en een eventuele waardevermindering bepalen.
Ben je jouw aankoopbon van een winkelaankoop verloren? Geen probleem! Neem contact met ons op zodat we een kopie van de aankoopbon kunnen opsturen.
Ben je jouw aankoopbon van een online aankoop kwijtgeraakt? Wanneer wij jouw bestelling hebben verzonden, ontvang je hier een verzendbevestiging van samen met de facuur. Wellicht kun je deze vinden in jouw (spam)mailbox. Is de aankoopbon hier niet te vinden? Neem dan contact met ons op.
Wist je dat wanneer je lid bent van de MediaMarkt Club, jouw aankoopbonnen online worden opgeslagen? In jouw eigen Clubomgeving kun je alle bonnen terugvinden en downloaden. Bekijk deze pagina voor meer informatie en join de Club!
Je kunt contact met ons opnemen via ons contactformulier of telefonisch via 010-80 82 207.
Retour aanmelden
Dit doe je gemakkelijk en snel via het online retourformulier.
Jazeker, dit kan ook via het online retourformulier.
Het kan zo zijn dat je met een ander MediaMarkt-account jouw bestelling hebt geplaatst. Login met het email adres waarmee je oorspronkelijk je product hebt aangeschaft. Weet je dit niet meer? Neem dan contact op met onze klantenservice.
Ja, je kunt je product in één van onze winkels afgeven. Dat heeft een aantal voordelen:
- Je hoeft je retour niet van tevoren aan te melden en je hoeft je retourlabel niet te printen
- We kunnen je helpen met het vinden van een vervangend product. Vaak hebben we 'm ook meteen op voorraad.
- Zijn de 30 dagen voorbij? Dan helpen we je met vaststellen of je defect onder de garantie valt.
- Als we je product opsturen voor reparatie, gaat dat sneller via de winkel dan via de post.
Goed om te weten: Heb je contant betaald? Bij retourneren in onze winkel betalen we een bedrag tot €500 contant terug. Is het bedrag boven de €500 of niet contant betaald? Dan storten we het bedrag terug op je rekening.
Retourvoorwaarden
Een product mag je binnen 30 dagen na ontvangst retourneren. Wel moet het aan onderstaande voorwaarden voldoen:
- Het product is compleet met alle accessoires,
- Het product is in nieuwstaat,
- Het product is verpakt, indien rederlijkewijs mogelijk, in de originele verpakking.
Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.
We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
De volgende producten en services kunnen niet worden geretourneerd:
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt;
- Prepaid pakketten;
- Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn);
- Telecom abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
Ja, Indien jouw product aan de voorwaarden voor retour voldoet ontvang je het hele aankoopbedrag terug. Als je het product méér gebruikt dan nodig is om te kunnen beoordelen of je het product wilt houden voldoet deze niet meer aan de voorwaarden en is het product minder waard geworden. Het kan echter zijn dat het product na aankoop minder waard is geworden doordat het product (licht) beschadigd is, er onderdelen ontbreken, etc. In deze gevallen zullen wij deze waardevermindering in rekening brengen.
Als het product niet (volledig) aan de retourvoorwaarden voldoet dan is het product minder waard. MediaMarkt zal dan ook extra kosten moeten maken om het product een tweede leven te geven. Een deel van deze totale kosten kan MediaMarkt als waardevermindering bij je in rekening brengen. De waardevermindering is afhankelijk van de staat waarin het geretourneerde product zich bevindt en kan variëren van 0 tot 100% van het aankoopbedrag
MediaMarkt zal het product dat je wenst te retourneren beoordelen en een eventuele waardevermindering bepalen.
- Videodragers, geluidsdragers en software waarvan de verzegeling is verbroken (bijvoorbeeld cd’s, dvd’s, games);
- Services of abonnementen waarvan gebruik is gemaakt;
- Prepaid pakketten;
- Gepersonaliseerde producten (producten die speciaal voor jou gemaakt zijn);
- Telecom abonnementen waarbij de wettelijke retourtermijn van 14 dagen is overschreden.
- Verzegelde producten die om reden van gezondheidsbescherming of hygiëne niet geschikt zijn om te worden teruggenomen en waarvan de verzegeling is verbroken.
Sommige producten – zoals scheerapparaten en tandenborstels – zijn verzegeld. Zo kun je beoordelen hoe het product eruit ziet en kunnen wij bij eventueel retourneren vaststellen dat het product ongebruikt is. Het verbreken van de verzegeling zorgt ervoor dat wij het product niet kunnen terugnemen.
Je mag het product gerust bekijken en proberen zoals je dat ook in onze winkel kunt doen. Je kunt een frituurpan bijvoorbeeld gerust van alle kanten bekijken, maar je kunt hierin niet frituren als je deze nog wilt retourneren.
We verzoeken je om het product zodanig te retourneren dat wij het product via onze MediaMarkt Outlet een tweede leven kunnen geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
Binnen 30 dagen na ontvangst van je product heb je 3 opties:
- je product gratis ruilen voor een ander product;
- je product gratis retourneren en je geld terug laten storten.
- Telefoon met abonnement heeft de retourvoorwaarde van 14 dagen.
Jazeker. Je kunt alle producten uit je bestelling los van elkaar retourneren. In het online retourformulier kun je aangeven welk product je wilt retourneren.
Retourproces
Alle producten die bij MediaMarkt in Nederland zijn gekocht, kunnen binnen 30 dagen worden geretourneerd. Een product retourneer je in nieuwstaat, compleet en indien redelijkerwijs mogelijk in de originele verpakking. Op die manier kunnen wij het product een tweede leven geven. Zo dragen wij samen bij aan een duurzaam gebruik van consumentenelektronica.
Je kunt jouw product op meerdere manieren retourneren, ongeacht waar je deze gekocht hebt:
1. Inleveren in de winkel
Als je jouw product in de winkel inlevert en deze voldoet aan de retourvoorwaarden, dan betalen we je direct het aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard bezorgkosten) terug. Bedragen boven € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen.Naar de winkels
2. Opsturen per post
Voor het retourneren van kleine producten ben je van harte welkom in een van onze winkels. Onze klantenservice medewerkers controleren het product en als deze voldoet aan onze retourvoorwaarden, betalen we je het aankoopbedrag terug of verrekenen het direct met jouw nieuwe aankoop. Vind jouw dichtstbijzijnde winkel. Bedragen boven € 500,- worden, voor jouw en onze veiligheid, altijd op je bankrekening teruggestort door middel van retourpinnen. Als je toch een product aan ons wilt terugsturen, dien je dit zelf te organiseren. Dit betekent dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons logistieke centrum aankomt.Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het product in goede staat ontvangt, raden we je aan om:
- het product goed te verpakken,
- het product verzekerd te verzenden,
- alleen gebruik te maken van bekende vervoersbedrijven of van een door MediaMarkt verstrekt verzendlabel voor PostNL bemande inleverpunten.
Het MediaMarkt verzendlabel kunt u via ons call center of zelf via de retour portal aanvragen. Als je jouw product online hebt besteld, kies dan voor "Media Markt Webshop" wanneer je de "Vestiging" moet selecteren.
Je kan ook gebruikmaken van het Europees modelformulier voor herroeping om aan ons kenbaar te maken dat je van de aankoop afziet. Gebruik van dit formulier is echter niet verplicht.
Zodra wij jouw retourzending hebben ontvangen in ons logistieke centrum, sturen wij je een bericht ter bevestiging. Binnen drie dagen na ontvangst wordt jouw retour verwerkt en gecontroleerd. Voldoet het product aan onze retourvoorwaarden, dan wordt de terugbetaling in gang gezet en ontvang je, normaal gesproken, het aankoopbedrag binnen 14 dagen terug.
3. Ophalen bij jou thuis
Grote en/of zware apparaten die wij bij jou thuis hebben bezorgd, kunnen niet in de winkel worden ingeleverd. Deze producten halen we kosteloos bij je thuis in Nederland op. Neem contact op met onze klantenservice via ons contactformulier of telefonisch via 010-80 82 207 om te weten over welke producten het gaat en om een afspraak te maken voor het ophalen van deze producten. Zodra het product in ons logistieke centrum is gecontroleerd en blijkt te voldoen aan onze retourvoorwaarden, betalen wij je het aankoopbedrag (inclusief eventuele standaard bezorgkosten) terug.Als je het product zelf naar ons opstuurt of als wij het product bij jou ophalen, dan vindt terugbetaling normaal gesproken plaats binnen 14 dagen na ontvangst en controle in ons logistieke centrum.
Voor meer informatie over ruilen en retouren, verwijzen wij naar onze algemene voorwaarden: klik hier.
Zodra we je retourzending verwerkt hebben, betalen we je binnen 5 werkdagen terug. Hoe snel je het geld op je rekening hebt, hangt af van je betaalmethode.
Zodra wij jouw bestelling hebben geannuleerd of wanneer we jouw bestelling in ons retourcentrum hebben verwerkt, zal de uitbetaling in gang worden gezet. Terugbetaling gebeurt altijd op dezelfde manier als waarop je voor het product hebt betaald. Hoe snel het geld op je rekening staat, hangt af van de betaalmethode:
- iDeal: 2-3 dagen
- Creditcard: 8 dagen
- Cadeaukaart/e-voucher: 8 dagen (het bedrag wordt op de oude cadeaukaart teruggestort)
- Betaling in de winkel: 14 dagen
- Achteraf betalen (Klarna): 14 dagen
Nee, dat is gratis. Je product kun je verpakken in de originele verpakking. Verzend je product in een MediaMarkt-doos of andere stevige doos die je goed afsluit.
Retourstatus
In de Track & Trace vind je de status van je retourzending. Zodra wij aan de slag gaan met jouw pakket, sturen we je een bevestiging per mail.
Het kan voorkomen dat je product volgens je Track & Trace is aangekomen in ons magazijn, maar dat je nog geen ontvangstbevestiging hebt gekregen. Geen zorgen, na ontvangst van de Track & Trace kan het tot 24 uur duren voordat je een mail krijgt met daarin de ontvangstbevestiging.
Geen mail ontvangen? Check dan je spambox.
Zodra we je retourzending verwerkt hebben, betalen we je binnen 5 werkdagen terug. Hoe snel je het geld op je rekening hebt, hangt af van je betaalmethode.
Zodra wij jouw bestelling hebben geannuleerd of wanneer we jouw bestelling in ons retourcentrum hebben verwerkt, zal de uitbetaling in gang worden gezet. Terugbetaling gebeurt altijd op dezelfde manier als waarop je voor het product hebt betaald. Hoe snel het geld op je rekening staat, hangt af van de betaalmethode:
- iDeal: 2-3 dagen
- Creditcard: 8 dagen
- Cadeaukaart/e-voucher: 8 dagen (het bedrag wordt op de oude cadeaukaart teruggestort)
- Betaling in de winkel: 14 dagen
- Achteraf betalen (Klarna): 14 dagen
Retour extra grote producten
Bereid je product op de volgende manier voor:
- Haal water of andere vloeistoffen eruit;
- Koppel het apparaat los van de stroom en aan- of afvoer.
Jazeker, dit kan ook via het online retourformulier. Na je aanmelding laten we je precies weten wat de vervolgstappen zijn.
Grote producten zoals witgoed en keukenapparatuur komen we in de meeste gevallen bij je thuis ophalen.
Wil je weten of jouw product wordt opgehaald?
Dit laten we je altijd per mail weten nadat je product is aangemeld. Geen mail ontvangen? Check dan even je spam inbox.Je retour meld je gemakkelijk en snel zelf aan via het online retourformulier.
Het antwoord op je vraag niet gevonden?
Wanneer je het antwoord op je vraag niet hebt kunnen vinden op deze pagina, kun je contact met ons opnemen via onderstaande opties: