Veelgestelde vragen rondom garantie & reparatie
Reparatie
Een defect product is nooit fijn. We adviseren je als je een klein/handzaam product wilt laten repareren, om dit via een van onze winkels te laten doen.
Als je toch een product wilt opsturen ter reparatie, ben je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons reparatiecentrum aankomt. Wij sturen een email naar je als we het product correct ontvangen hebben en het reparatieproces is gestart.
Omdat je zelf verantwoordelijk bent dat MediaMarkt het defecte product in correcte staat ontvangt, raden we je aan om:
- het product goed te verpakken.
- De instructies op de defect portal te volgen en een duidelijk klachtomschrijving geven
- gebruik te maken van het door MediaMarkt verstrekt verzendlabel voor PostNL bemande inlever punten.
Het MediaMarkt defect verzendlabel kun je via ons call center of via de repair portal aanvragen.
Als je van ons, binnen 3 werkdagen na inlevering bij een bemand PostNL punt, geen email hebt ontvangen dat MediaMarkt het product heeft ontvangen, neem dan contact op met onze klantenservice.
Elke stap in het reparatieproces kun je zelf volgen via deze pagina. Als je product na 14 dagen nog niet is gerepareerd, gaan wij samen op zoek naar een passende oplossing.
Wil je een groot product, zoals een koelkast of wasmachine, laten repareren dan kan je een aanmelding doen via deze pagina voor een reparatie aan huis. De leverancier of gespecialiseerd service bedrijf zal binnen twee werkdagen contact met je opnemen voor het maken van een afspraak. Wij sturen je, totdat het product is gerepareerd, regelmatig een email om er voor te zorgen dat de reparatie correct wordt uitgevoerd of dat wij andere stappen moeten nemen voor een oplossing.
Herstelling, van technische defecten of vervanging als herstel niet mogelijk, van de bij MediaMarkt gekochte producten, is gedurende de wettelijke garantieperiode kosteloos.
We zorgen ook voor reparaties van producten die niet zijn aangeschaft bij MediaMarkt of die buiten de wettelijke garantie vallen. De kosten voor het prijsopgave onderzoek en/of herstel hiervoor zullen niet door ons vergoed worden.
Je kunt jouw product op verschillende manieren aanbieden ter reparatie:
In de winkel
We adviseren je als je een klein/handzaam product wilt laten repareren, om dit via een van onze winkels te laten doen.Opsturen
Als je toch een product wilt opsturen ter reparatie, dien je dit zelf te organiseren. Dit betekent dat je er zelf verantwoordelijk voor bent dat het product goed bij ons reparatiecentrum aankomt en ook de kosten voor verzending draagt.
Omdat je zelf verantwoordelijk bent voor het terugsturen van je product, raden we je aan om:- het product goed te verpakken,
- het product verzekerd te verzenden,
- alleen gebruik te maken van bekende vervoersbedrijven.
Zend het product onder vermelding van het bestelnummer en artikelnummer met bijgevoegd een duidelijke klachtomschrijving naar:
MediaMarkt Online Nederland
Oude Kerkstraat 8
4878 AA
Etten-LeurReparatie aan huis
Wil je een groot product, zoals een koelkast of wasmachine, laten repareren dan kan je een aanmelding doen via deze pagina. De leverancier zal binnen twee werkdagen contact met je opnemen voor het maken van een afspraak.Wil je jouw koelkast of een ander groot apparaat laten repareren? Via deze pagina kan je een reparatie aan huis aanvragen. De reparateur zal zo spoedig mogelijk contact met je opnemen voor het maken van een afspraak.
Als je jouw product online hebt besteld, kies dan voor "Media Markt Webshop" wanneer je de "Vestiging" moet selecteren.
Stuur je een data dragend product op ter reparatie? Vergeet dan geen back-up te maken. Tijdens de reparatie kunnen gegevens verloren gaan. Wordt je iPhone gerepareerd? Zet dan 'Find my iPhone' uit.
Heb je het product een langere tijd zonder problemen kunnen gebruiken en de gemiddelde levensduur wordt verlengd door de herstelling/omruiling, dan is het redelijk dat je een gedeelte meebetaalt aan de omruil- of reparatiekosten na rato van de gebruiksduur (leeftijd van het product). Mocht herstel niet binnen een redelijke termijn kunnen plaatsvinden of wanneer je niet wenst mee te betalen aan het herstel of de omruil, kun je de koop ontbinden na rato van de gebruiksduur (leeftijd van het product). Met het ontbinden van de koop doe je automatisch afstand van je product. De gemiddelde levensduur wordt hoofdzakelijk bepaald door het soort product en de verkoopprijs.
Reparatiestatus
Je kunt de reparatie gemakkelijk zelf volgen op deze website. Vul hier het opdrachtnummer en je postcode in. Het opdrachtnummer staat vermeld op het afgiftebewijs welke je hebt ontvangen tijdens het inleveren van je product.
Reparatiekosten
Wanneer het product al langer dan 2 jaar in jouw bezit is, dan is het redelijk dat je een gedeelte meebetaalt (1) aan de reparatiekosten. Indien wij door herstel de levensduur van het product kunnen verlengen, dan is het ook redelijk dat je een gedeelte meebetaalt aan de reparatiekosten (2).
- Reparatiekosten worden naar rato van de levensduur berekend.
- Normale slijtage aan bijvoorbeeld een harddisk, koolborstels, laserunits en alle andere mechanische onderdelen dien je altijd zelf te betalen.
Wil je de eventuele reparatiekosten niet betalen, dan wordt het product ongeprepareerd retour gestuurd.
Ja, mocht het defect door eigen toedoen zijn ontstaan, dan worden de eventuele kosten altijd voorgelegd aan jou, voordat wordt overgegaan tot reparatie. De onderzoekskosten zijn altijd voor ons. Mocht blijken dat het defect niet aan jou te wijten is, dan wordt het artikel natuurlijk kosteloos gerepareerd.
Garantie
Zolang als je garantie hebt op een product, garandeert de fabrikant of importeur dat het product bij normaal gebruik goed blijft werken. Als een product kapot gaat terwijl je er nog garantie op hebt, zullen wij eerst proberen het kosteloos te repareren of vervangen. Lukt dit ons niet binnen een redelijke termijn, dan zullen wij je (een deel van) het aankoopbedrag vergoeden.
Hoe lang je recht hebt op garantie, verschilt per fabrikant en per product. Op de productpagina en aankoopbon vind je de garantieduur van jouw product.
Zolang als je garantie hebt op een product, garandeert de fabrikant of importeur dat het product bij normaal gebruik goed blijft werken.
Wat valt er niet onder de garantie?
MediaMarkt berekent de kosten van reparaties aan jou door bij producten waaraan beschadiging is ontstaan door onheil van buitenaf of door normale slijtage. Ook kosten die voortvloeien uit verkeerd gebruik van een product zijn altijd voor jouw rekening.In de garantievoorwaarden staat vermeld wat jouw rechten en plichten zijn tijdens en na de garantieperiode. Geen enkele bepaling in de garantievoorwaarden mag jouw wettelijke garantie beperken. Wettelijke garantie wil zeggen dat een product datgene is of moet doen wat de consument er in alle redelijkheid van mag verwachten.
Garantie
De garantieduur verschilt per fabrikant en per product. Zolang als je garantie hebt op een product, garandeert de fabrikant of importeur dat het product bij normaal gebruik goed blijft werken. Als een product kapot gaat terwijl je er nog garantie op hebt, zullen wij eerst proberen het kosteloos te repareren of vervangen. Lukt dit ons niet binnen een redelijke termijn, dan zullen wij jou (een deel van) het aankoopbedrag vergoeden.Beperkte garantie
Sommige onderdelen of producten hebben een korte garantieperiode, zoals bijvoorbeeld oplaadbare batterijen, de lampen van een beamer en de lampen van zonneapparatuur.Geen garantie
Defecten veroorzaakt door normale slijtage, onheil van buitenaf (zand-, val- of vochtschade), verkeerd gebruik of achterstallig onderhoud vallen niet onder de garantie.Verkopersgarantie
Als verkoper zijn wij wettelijk verplicht om producten te leveren die voldoen aan de verwachtingen die je als consument mag hebben.
Jouw rechten tijdens de garantieperiodeKosteloze reparatie
Als een product kapot gaat binnen de garantieperiode, zullen wij eerst proberen het binnen een redelijke termijn te repareren of een ontbrekend onderdeel na te leveren. Wat een redelijke termijn is, hangt af van jouw klacht en van het soort product. Een reparatie of nalevering van een ontbrekend onderdeel binnen de garantieperiode kost jou niets.Vervangend product
Als het niet lukt om het defecte artikel binnen een redelijke termijn te repareren, zullen wij jou een nieuw, gelijkwaardig artikel aanbieden. We vervangen het product ook als dat voordeliger is dan reparatie of nalevering van een ontbrekend onderdeel. Het leveren van een vervangend product binnen de garantieperiode kost je niets. De aankoopprijs van het vervangende product kan verschillen van de prijs van het oorspronkelijke product; het verschil wordt niet in rekening gebracht of aan jou uitbetaald.Deel van het aankoopbedrag vergoed
Wij betalen je een deel van de aankoopprijs terug als het repareren van jouw product onredelijk lang of veel langer heeft geduurd dan vooraf is opgegeven en als je daarvan teveel overlast van hebt ondervonden. Als repareren of vervangen niet lukt binnen een redelijke termijn, krijg je het aankoopbedrag terug.Het gehele aankoopbedrag vergoed
Als wij het defecte product niet kunnen repareren of vervangen binnen een redelijke termijn, krijg je het aankoopbedrag terug.Opties na de garantieperiode
Heb je geen recht meer op garantie, maar is de economische levensduur van het artikel nog niet verstreken? Als het product buiten jouw schuld kapot is gegaan binnen de economische levensduur, dan repareren of vervangen wij het artikel ook. Als de economische levensduur van het artikel wordt verlengd door een reparatie of vervanging, betaal je wel een deel van de reparatiekosten. Hoe meer de economische levensduur verlengd wordt, hoe groter het deel van de reparatiekosten is dat jij bijdraagt. Dit omdat je het gerepareerde product veel langer zult kunnen gebruiken dan het oorspronkelijke product en omdat bij een vervangend product de economische levensduur opnieuw begint te tellen.Beroep doen op jouw garantie
Alle producten die bij MediaMarkt zijn gekocht kunnen bij een van onze winkels ter reparatie worden aangeboden of worden opgestuurd. Lees hier hoe je jouw reparatie online kan aanmelden.Homeservice
Grote producten, zoals koelkasten of wasmachines worden aan huis gerepareerd. Lees hier hoe je jouw reparatie online kan aanmelden.
Rechten en plichten
Je hebt recht op een deugdelijk product. Het gekochte product moet voldoen aan wat je in redelijkheid van dit product mag verwachten. Een product waarvan de garantie of economische levensduur nog niet verlopen is, moet voldoen aan wat je bij normaal gebruik mag verwachten.
Wanneer je een product hebt gekocht bij MediaMarkt en het product voldoet niet aan de verwachtingen die je als consument mag hebben, is MediaMarkt daarvoor aansprakelijk. Dit houdt in dat MediaMarkt wettelijk verplicht is jou een deugdelijk product te leveren. Als jouw verwachtingen onjuist waren, te hoog of onrealistisch en het product is wel deugdelijk, is MediaMarkt uiteraard niet aansprakelijk.
Als consument heb je een onderzoeksplicht. Dit wil zeggen dat je een verkoper vragen moet stellen voordat je een aankoop doet wanneer je twijfelt of een bepaald product wel geschikt is voor jouw gebruik.
Bekijk voor meer informatie over jouw rechten, plichten en de voorwaarden rondom een aankoop onze algemene verkoopvoorwaarden.
Als je een product hebt gekocht dat een gebrek vertoont, heb je geen recht om meteen jouw geld terug te eisen. Je moet MediaMarkt altijd in de gelegenheid stellen het product te repareren of te vervangen voor een technisch gelijkwaardig product. Als MediaMarkt dit niet binnen een redelijke termijn kan doen, dan kan je de overeenkomst ontbinden. Met andere woorden: je hebt recht op geld terug als MediaMarkt jouw product niet binnen een redelijk termijn kan herstellen of omruilen.
Indien je niet tevreden bent met de afhandeling van jouw klacht, dan kun je deze voorleggen aan de Geschillencommissie Thuiswinkel, Postbus 90600, 2509 LP te Den Haag. Ook kun je jouw klacht voorleggen aan de Geschillencommissie via het Europees ODR Platform.